Paneldiscussie over ethiek in UX (NL)

< Back to schedule

Debat waarbij experts de gelegenheid krijgen om met elkaar en met mensen uit het publiek te discussiëren en ideeën uit te wisselen over ethische vragen binnen het UX domein.

 

Lisanne van den BergOver Lisanne van den Berg (discussieleider) – “Lisanne currently is a PhD candidate at the University of Twente. In the fall of 2013, she obtained her MSc in Sociology from the University of Oxford. In the summer of 2012, she graduated from University College Maastricht and obtained a Liberal Arts and Sciences BA (cum laude), in which she combined the study of Sociology, Philosophy and Digital Media Studies. Apart from her academic endeavors, Lisanne also founded Behaviorwise in 2015, one woman company devoted to helping clients improve their UX and conversion rate. Lisanne is very passionate about UX research and has developed a special interest in the ethics of UX.”

  • LinkedIn Lisanne

Over Serena Dorrestijn (discussieleider) – Serena heeft een achtergrond in Human Factors & Cognitive Engineering en User System Interaction. Haar interesse in menselijk redeneren, wetenschappelijk onderzoek en creatief bezig zijn combineert zij graag in het veld van UX design. Momenteel is zij werkzaam bij Bright Cape waar ze als consultant voor diverse partijen UX vraagstukken aanpakt.

Fotocredits: Rogier Fokke

Over Jelte Timmer (panellid) – Jelte is onderzoeker bij het Rathenau Instituut. In zijn werk kijkt hij naar de sociale en ethische impacts van digitale innovaties zoals sociale media, Internet of Things, gezichtsherkenningstechnologie, big data en persuasieve technologie. Hij studeerde sociale psychologie en nieuwe media aan de Universiteit Utrecht. Voor hij bij het Rathenau Instituut begon stond aan de start van het Utrechts centrum voor nieuwe media en digitale cultuur SETUP, waar hij nog als lid van de Raad van Advies aan verbonden is.

In de afgelopen jaren heeft hij verschillende essays, nieuwsartikelen en rapporten over digitale innovaties geschreven. Hij schreef bijvoorbeeld mee aan rapporten over de ethische kant van digitalisering voor de Raad van Europa  (From Bio to NBIC convergence), de Global Summit of National Ethics Committees (Rules for the digital human park), en werkte aan het boek Eerlijk Advies over digitale gedragsbeinvloeding. Hij is een veelgevraagd spreker en presenteerde zijn werk op internationale wetenschappelijke conferenties en populaire festivals zoals Lowlands.

Over Miriam de Graaff (panellid) – Dr. Miriam Carla de Graaff promoveerde in 2017 aan de Universiteit Twente, nadat zij in 2008 afstudeerde in Communication studies en Psychology. In haar proefschrift onderzocht zij hoe individuen ethische dilemma’s in ‘high stake’ omgevingen interpreteren en op welke wijze zij met deze dilemma’s omgaan.Sinds 2008 is Miriam werkzaam voor het Ministerie van Defensie in verschillende functies, waaronder als leiderschapsadviseur en projectmanager. Momenteel is zij senior integriteitsadviseur en plaatsvervangend afdelingshoofd.

In 2010 richtte Miriam samen met Karla Boeijen-Mennen het organisatieadviesbureau KreOs op, waarmee zij organisaties en leidinggevenden adviseert en traint in het verantwoord omgaan met risicovolle processen, kwetsbare partijen en de dilemma’s die in crisis, conflict en ‘high-stake’ omgevingen kunnen ontstaan. In 2015 werd Miriam genomineerd voor de Young Talent Award van de Topvrouw van het Jaar verkiezing.

Over Iris Kuijpers (pannellid) – Iris is freelance persuasion designer. Op basis van inzichten uit de psychologie van verleiding en gedragsbeïnvloeding ontwikkelt zij online customer journeys die leiden tot maximale conversie. Conversieverhogend design moet volgens haar de belangrijkste informatiebehoeftes van de gebruiker bedienen, alle mogelijke twijfels en drempels wegnemen en de motivatie om te converteren stimuleren.